Ik heb de leukste stageplek van de hele wereld - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Romy Dongen - WaarBenJij.nu Ik heb de leukste stageplek van de hele wereld - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Romy Dongen - WaarBenJij.nu

Ik heb de leukste stageplek van de hele wereld

Blijf op de hoogte en volg Romy

24 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Observatory

Hallo allemaal,

Ik kan niet zo vaak schrijven als dat ik eigenlijk had voorgenomen want ik heb gewoon echt te weinig tijd, of ik maak te weinig tijd dat kan natuurlijk ook ;)
Ik wil even beginnen met mijn stageplek. Ik heb gewoon de leukste stageplek evahhh. De mensen zijn super lief en behulpzaam de taken die ik krijg zijn heel uitdagend en de dingen die ik meemaak zijn echt super leerzaam.
De afgelopen tijd heb ik me bezig gehouden met twee groepen vrijwilligers die ons kwamen helpen in de townships. Voor hun heb ik een programma moeten invullen met verschillende activiteiten en hun lunch/diner moeten regelen. Nou geloof me, je moet best wat werk verrichten wil je voor een groep dingen regelen en dan eigenlijk het liefste allemaal kosteloos. Maar goed, daar leer je van!

Afgelopen week zijn twee meisjes uit Nederland aangekomen die ik wel al eerder ontmoet had, echt super leuke meiden! Ze komen ook werken bij de Amy Biehl :)
Afgelopen weekend hebben we het Ubuntu festival gehad in Wynberg, dit festival was georganiseerd door onze organisatie.
Samen met de allerliefste huisgenootjes, vrienden en vriendinnetjes zijn we hier gaan werken. We hebben armbandjes verkocht, verteld over de organisatie, lootjes verkocht en gefeest!
Echt super trots was ik op ons allemaal dat we ons steentje hebben kunnen bijdragen en samen hebben we een leuke dag gehad en lekker bij ons thuis afgesloten met een heerlijke braai.
Baie Dankie!
Naast de leuke dingen op stage maak ik ook zware/moeilijke dingen mee.
Vorige week had ik het er dan ook even zwaar mee. Ik zie hier veel armoede en dingen die ik totaal niet gewend ben. Opgegeven moment stapelt zich dat op en wanneer de emmer vol is komt dat er even uit. Gelukkig heb ik huisgenoten waarmee ik daarover kan vertellen en die vaak ook hetzelfde meemaken.
De kinderen in de townships krijgen namelijk rond 5 uur (na de afterschool programs) één boterham met jam. Ik dacht laat ik de vrouwen maar eens helpen die dat altijd uitdelen aan de kinderen, ze hadden het super druk namelijk. De ene was ze nog aan het smeren de ander was de limonade aan het klaarzetten, want samen met hun boterham krijgen ze ook een half bekertje limonade.
De kinderen gaan dan allemaal netjes in een rijtje staan wachten tot dat ze een boterham krijgen. Op gegeven moment gingen sommigen proberen om zo snel mogelijk zijn/haar boterham op te eten en dan weer in de rij aan te sluiten. Dat werd voor mij gewoon echt super lastig omdat ik wist hoe hongerig sommige kinderen waren en er is maar gewoon een boterham per kindje. Dat heb ik thuis even eruit gegooid en toen ging het wel weer.

Wat mijn scriptie betreft, ik ben echt te veel voor de organisatie bezig dus ik ga dan ook nu knallen met mijn scriptie en ook op stage er meer aan werken en aangeven dat ik wel hier ben om ook af te studeren (wat ik al 100x heb verteld maargoed, dat is Afrika zullen we maar zeggen)
Gelukkig weet ik wel al in grote lijnen hoe ik alles wil hebben dus dat komt wel goed.

Afgelopen week heb ik ook mijn cheque overhandigd aan mijn baas! Dit was het geld dat ik hem ingezameld bij mijn lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes! Maarliefst €300,= echt toppers zijn jullie, dankjewel!

Mama Ron en Nien komen ook nog op bezoek. Daar kijk ik echt naar uit! Even gezellig samen dingen doen en hun laten zien hoe mijn leven hier is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis niet echt mis, er zijn hier zooooo veel dingen te doen en ik heb het zo onwijs druk dat er bijna geen tijd is om echt mensen te missen. Nee ik vind het super leuk als ik even met thuis of met mijn oma ( ja oma heeft skype, he hippe oma! <3) of met een van m'n liefste vriendinnetjes kan skypen dus dan hoef ik ze ook niet echt te missen!

Zaterdag ga ik de Canopy Tour doen, dat is ziplinen op grote hoogte tussen de bergen, heel veel zin in! Gisteren heb ik even een lijstje gemaakt van dingen die ik hier nog allemaal wil gaan doen/zien. Dus die gaan we komende tijd maar eens proberen af te werken!

Nou dikke kus en tot snel.


Liefs, Romy


  • 24 Maart 2015 - 09:03

    Miriam Van Den Borst:

    PFFF Romy det liek mig idd heftig met die kinjer die zonne honger hubbe. Noe wuurse met 2 veut op de grondj gezatte wiegood det veur ut hubbe. As ig aete weggooi zal ig aan dien verhaal dinkie en probere baeter te sjatte met kaoke want det griep mig tog waal aan. Gelukkig komme mam en Ron en Nien binnenkort en hupse get om nao oet te kieke. Maak der nog uhne sjoene tied van en veural GENIETE wat aug det huurt derbie. Groetjes kanoet ut kaaje Beesel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Observatory

Romy

South Africa Internship

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 3796

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Reisverslagen Zuid Afrika

Landen bezocht: